Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2016-08-31 14:04
Rajdowi mistrzowie drugiego planu
Wyścigi samochodowe mają zawsze dwóch głównych bohaterów – kierowcę oraz jego pojazd. To oni zbierają zasłużone laury, jednak bez zaangażowania sztabu specjalistów ich końcowy sukces nie byłby możliwy. W świecie, w którym trwa zażarta walka o każdy ułamek sekundy, bardzo często wynik na mecie jest wypadkową umiejętności kierowcy, sprawności jego zespołu serwisantów, osób przygotowujących auta do rajdowych zmagań oraz producentów poszczególnych podzespołów.

Gdy zapada zmrok i kończy się kolejny etap zmagań, gasną kamery, a kierowcy idą spać - do akcji wkraczają serwisanci. To od ich sprawności zależy, czy samochód będzie w stanie konkurować z innymi pojazdami lub nawet wyjechać na kolejny odcinek specjalny. Sprawdzony w boju zespół mechaników to jeden z filarów, na których opierają się profesjonalne zespoły rajdowe. W rezultacie to właśnie ich praca niejednokrotnie przesądziła o sukcesie lub porażce danego zawodnika.

Paweł Paź, mechanik rajdowy od 16 lat pracujący z Krzysztofem Hołowczycem, który w Baja Poland wystartował w barwach marki Breck: - Bardzo często podczas najtrudniejszych rajdów, takich jak Dakar w strefie serwisowej nie ma możliwości czasowych, aby wymienić wszystkie zniszczone lub zbyt mocno wyeksploatowane części. Niejednokrotnie kończyliśmy naszą pracą dosłownie na sekundy przed wyznaczonym w regulaminie terminie. Musimy decydować się na naprawę jednego elementu, kosztem innego i liczyć, że nie spowoduje to defektu auta na kolejnym odcinku specjalnym. Kierowca dowiaduje się o naszych decyzjach przed startem etapu. W rezultacie może on prowadzić samochód w taki sposób, żeby mocno zużyte części były w jak najmniejszym stopniu narażone na kolejne uszkodzenia.

Za serwisantami najlepszych kierowców wyścigowych stoją lata doświadczenia oraz doskonała znajomość indywidualnych preferencji zawodnika. Wielokrotnie, wspólnie uczą się od podszewki nowych pojazdów oraz uczestniczą w testach i szkoleniach przeprowadzanych przez zespoły przygotowujące samochody do rajdów. Jednocześnie, tak samo jak kierowcy, muszą być oni przygotowani na trudy ekstremalnych zmagań, których można doświadczyć, np. podczas Dakaru.

Paweł Paź: - Mechanicy, którzy starają się o dołączenie do zespołu muszą przejść szereg testów praktycznych. Ich finalnym etapem jest zazwyczaj rajd w Maroku, gdzie warunki są bardzo zbliżone do Dakaru. Dopiero potem mamy pełnię obrazu na temat danej osoby, jednak nawet przejście tej próby nie jest 100% gwarancją. Pamiętam sytuację z Rajdu Dakar, gdy jeden z punktów serwisowych rozstawiony był na płaskowyżu na wysokości ponad 4000 m n.p.m. Co chwila przechodziła burza piaskowa. Niestety około 25-30% członków naszej załogi musiało zjechać busami niżej, żeby nie skończyć przedwcześnie zmagań.

Podobne tylko na pierwszy rzut oka
Samochody, którymi startują w rajdach terenowych najlepsi kierowcy, to wyjątkowe konstrukcje, mimo pewnych podobieństw w wyglądzie zewnętrznym, niemające praktycznie nic wspólnego z samochodami na co dzień poruszającymi się po drogach. Wszystkie montowane w nich części przechodzą szczegółowe testy i w ich doborze nie ma żadnego przypadku. Przygotowaniem tych wyjątkowych pojazdów zajmują się wyspecjalizowane firmy, takie jak np. niemiecki X-Raid. To właśnie ten zespół dostarczył samochód, którym Krzysztof Hołowczyc startował w ostatnich edycjach Rajdu Dakar lub Baja Poland.

Testy aut startujących w rajdach terenowych charakteryzują się znacznie dłuższym czasem trwania niż np. w przypadku samochodów klasy WRC. Wynika to zupełnie z innej specyfiki zawodów. W pierwszych liczy się przede wszystkim wytrzymałość, w drugich dynamika. Jednocześnie wykwalifikowany mechanik musi spędzić mniej więcej rok na poznawaniu tajników takiego auta jak MINI All4 Racing, żeby móc sprawnie i rzetelnie rozpocząć wykonywanie w nim napraw na punktach serwisowych w trakcie rajdów – wyjaśnia Paweł Paź, który niejednokrotnie towarzyszył Krzysztofowi Hołowczycowi w czasie jego zmagań na Dakarze.

Części robione na zamówienie
Części montowane w pojazdach, takich jak MINI All4 Racing są przystosowane do pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach. Przykładowo układ hamulcowy musi wspierać kierowcę podczas pokonywania 500-kilometrowych odcinków specjalnych, blisko 2 tonowym autem o ogromnym momencie obrotowym, w tempie zbliżonym do rajdów WRC. W rezultacie tylne zaciski hamulcowe posiadają swój niezależny, zaawansowany system chłodzenia. Większość tego rodzaju elementów jest robiona specjalnie na zamówienie.

Tomasz Orłowski, szef Działu Badań i Rozwoju Lumag, producenta klocków hamulcowych Breck - Producenci wytwarzający części samochodowe dla aut wyczynowych są w stanie zaproponować kierowcy rajdowemu produkt precyzyjnie dopasowany do jego stylu jazdy. Jest to możliwe, gdyż na laboratoryjnych stanowiskach badawczych można w sposób niemal idealny odwzorować jego indywidualne preferencje związane, np. z opóźnianiem hamowania.
Dodaj do:

(robo)

2016-09-02 17:09:00Katarzyna Rebeka Jankowska w doborowym towarzystwie2016-08-31 14:04:00Rajdowi mistrzowie drugiego planu2016-08-30 12:21:00Japa Team po Baja Poland2016-08-29 14:38:00Podsumowanie Columna Medica Baja Poland 20162016-08-28 20:42:00Potrójne podium dla RMF 4RACING Team2016-08-28 18:11:00Podium Baja Poland dla ORLEN Team2016-08-28 17:49:00Al-Attiyah triumfuje w rajdzie i zgarnia Puchar Świata2016-08-28 08:54:00Po prologu czas na sobotnie zmagania! Baja Poland ciąg dalszy2016-08-27 20:57:00Zawodnicy RMF 4Racing Team z czołowymi lokatami w swoich grupach2016-08-27 18:44:00Załogi ORLEN Team w czołówce rajdu2016-08-26 21:54:00Udany prolog Baja Poland dla RMF 4RACING Team2016-08-26 21:02:00Udana inauguracja ORLEN Team2016-08-26 17:26:00Baja Poland 2016 - motosport może oczarować!2016-08-26 07:21:00Ładniejsza strona rajdu Baja Poland2016-08-25 17:11:00RMF 4RACING Team z dużym wsparciem przed startem Baja Poland2016-08-25 16:08:00Baja Poland 2016 - gotowi, do startu...2016-08-25 12:04:00ORLEN Team na Baja Poland2016-08-24 17:29:00121 załóg na listach zgłoszeń Columna Medica Baja Poland 20162016-08-24 15:08:00Klaudia Podkalicka gotowa na Baja Poland2016-08-23 12:57:00Krzysztof Hołowczyc i Breck po raz kolejny łączą siły2016-08-23 11:53:00Baja Poland: Pojedynek gigantów2016-08-16 15:31:00RMF 4RACING przed Baja Poland2016-08-11 13:51:00Spalanie na najwyższych obrotach. Dieta kierowcy rajdowego.2016-08-10 08:28:00Dominator Al-Attiyah2016-08-03 10:28:00Hołek wraca do Szczecina - wystartuje w Baja Poland2016-07-19 09:01:00Siedem oesów i nowa baza Columna Medica Baja Poland
Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021
Kalendarze:
    Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
    Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

    Więcej informacji 



    Logowanie
    Login:
    Hasło: 
    © 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
    Ta strona używa Cookies

    Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

    Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

    Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

    Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

    Akceptuj cookies