Doskonały występ Michała Ratajczyka w Limanowej | W miniony weekend, 19-21 czerwca została rozegrana 5 i 6 runda Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, 7 Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz Pod Ostrą, będący również 6 rundą Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich. W klasie N+2000, Michał Ratajczyk wystartował samochodem Mitsubishi Lancer EVO IX RS w barwach DaftCode. Podczas wyścigu zawodnik DaftRacing, uplasował się odpowiednio na 1 miejscu w N grupie, oraz 3 w klasyfikacji generalnej 5 rundy GSMP, natomiast podczas 6 rundy GSMP został sklasyfikowany na 2 miejscu w grupie N i 9 w klasyfikacji generalnej, oraz 2 w grupie N i 13 w klasyfikacji generalnej EHCC.
Zarówno 5 jak i 6 runda pokazały, że jest to szybki zawodnik, który z powodzeniem rywalizuje samochodem fabrycznym z bardziej doświadczonymi kierowcami w mocniejszych autach. Podczas zawodów powtórzył znakomity wynik z Siennej, stając ponownie na 1 miejscu podium w N grupie, oraz wskakując na 3 miejsce w klasyfikacji generalnej. Niedziela dla Michała okazała się wyjątkowo przykrym doświadczeniem. Przewodniczący ZSS Włodzimierz Szaniawski, podjął decyję o powtórzeniu pierwszego przejazdu wyścigowego, jak czytamy w dokumencie z godz. 14:10, Decyzja ZSS nr. 2: „W wyniku błędu obsługi startu ZSS, zdecydował powtórzyć pierwszy podjazd wyścigowy dla zawodników o numerach: 79, 46 ,45, 44, 43.” Decyzja ta dotyczyła jedynie zawodników klasy N+3000 Mistrzostw Europy (EHCC), nie zważając na to, że wynik będzie dotyczył również klasyfikacji GSMP. Jak łatwo można się domysleć karty zostały już rozdane przy „zielonym stoliku” bez żadnego uwzględnienia strategii przyjętej dla drugiego podjazdu, co zabiło kompletnie ducha sportowej rywalizacji. Podjazd został przeprowadzony w diametralnie innych warunkach niż poprzedni natomiast wynik Michała z tego podjazdu 2:42,978 został wpisany dla 1 przejazdu wyścigowego, i liczył się nie tylko w EHCC, ale również do klasyfikacji grupy N - GSMP, gdzie pozostali sklasyfikowaniu mieli wpisane czasy z właściwego przejazdu, podczas którego Michał uzyskał 2:33,481, co dawało mu 1 pozycję w grupie N – GSMP oraz EHCC. Ta wręcz bezprecedensowa oraz zaskakująca zarówno dla sędziów, zawodników jak i obserwujących zawody dziennikarzy decyzja totalnie zaburzyła ostateczne wyniki, tym samym pozbawiając Michała wywalczonej 1 pozycji, na rzecz 2 miejsca w grupie N – GSMP oraz EHCC.
Sytuacja przez samych sędziów została w kuluarach określona bardzo dosadnymi słowami, jednak żaden z nich nie miał odwagi wyrazić swojej opini oficjalnie. Obecni na zawodach delegaci FIA również wyglądali na zaskoczonych kontrowersyjną decyzją przewodniczącego ZSS, pana Włodzimierza Szaniawskiego. Michał został poproszony o nienagłaśnianie całej sytuacji oraz zaistniałych nieprawidłowości w przeprowadzeniu wyścigu. Szkoda tylko, że „zielony stolik” zabija ducha sportowej rywalizacji, poprzez tego typu decyzje, a następnie próbuje zamieść „brudy pod dywan”.
Michał Ratajczyk (DaftRacing): Pierwszy dzień, czyli 5 rudna GSMP fenomenalnie, jestem z niego bardzo zadowolony. Auto tak jak poprzednio było świetnie przygotowane przez serwis 7motorsport, za co im serdecznie dziękuję. Plan został wykonany w 200%. Podczas pierwszej rundy udało mi się zrealizować wszelkie założenia, a nawet więcej czyli 1 miejsce w N grupie, oraz zaskakujące 3 miejsce w klasyfikacji generalnej. Warunki były bardzo dobre, a nasza taktyka sprawdziła się w walce o podium. Niedziela zapowiadała się podobnie rewelacyjnie, jednak po pojawienu się wyników 2 przejazdu, zostało zarządzone powtórzenie 1 podjazdu wyścigowego dla zawodników rywalizujących w EHCC, z powodu niezgodnego z regulaminem dopuszczenia do startu 2 spóźnionych zawodników poza kolejnością, którzy powinni zostać ustawieni na końcu. Protest w tej sprawie został złożony przez zawodnika z numerem 43, po 1 przejeździe, natomiast ZSS decyzję o jego powtórzeniu wydał po 14, czyli po zakończeniu 2 podjazdu wyścigowego dla grupy N, co przekreśliło wszelkie możliwości dostosowania taktyki do zaistniałej sytuacji, a tym samym sportowej rywalizacji. Takie decyzje powinny być podejmowane niezwłocznie, a nie po zawodach tylko dla części zawodników. Radość z sobotniego wyniku więc nie trwała długo, pozostał bardzo mocny niesmak i zdegustowanie niedzielną sytuacją. W wyniku tych nieprawidłowości, został mi zaliczony czas z powtórzonego przejazdu w ramach EHCC, do rywalizacji w GSMP (!!!), więc to chyba samo mówi za siebie. Ostatecznie spadłem na 2 miejsce w grupie N zarówno w EHCC jak i GSMP. Miejsce na podium to nie wszystko, liczy się coś ważniejszego, znam swoje możliwości i nie zamierzam się tym przejmować, ani tracić czasu na przepychanie się z protestami i ZSS. Bardzo dziękuję moim sponsorom: DaftCode, technicsystem.pl, oraz kwejk.pl za wsparcie mojego startu. Równolegle drugi kierowca DaftRacing - Jędrzej Szcześniak, walczył na Slovakia Ring podczas 2 rundy VW Golf Cup, więcej o zmaganiach oraz przygodach znajdziecie w jego relacji. Zapraszam również do śledzenia DaftRacing na naszym profilu facebook.com/daftracing, gdzie już niebawem pojawią się filmiki z naszych startów.
Kolejna 7 i 8 runda Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, została zaplanowana na 10-12 lipca na trasie o długości 3440 m. prowadzącej z Młastowa na przełęcz Magury Małastowskiej. Dodatkowe informacje na temat kolejnej rundy znajdziecie na: www.wyscigmagura.pl
Kalendarz startów GSMP 2015:
10.07 – 12.07 – Wyścig Górski Magura Małastowska, 7 i 8 runda
31.07 – 02.08 – Banovce-Jankov, 9 i 10 runda
21.08 – 23.08 – 18. Grand Prix Sopot–Gdynia, 11 i 12 runda
11.09 – 13.09 – 12. Wyścig Górski Prządki, 13 i 14 runda
Szczegółowe wyniki 5 i 6 rundy GSMP oraz 6 rundy FIA EHCC na stronie www.wysciggorski.pl, w zakładce zawodnik. (robo) |