Rajdy|Formuła 1|GSMP|Wyścigi|OffRoad|Rallycross|Inne| 
TopRally.pl
RSMP | WRC | RPP | RSME | KJS | Inne | IRC
Trzech Panów Q:
Najobszerniejsza w internecie baza osiągnięć:

- Janusza Kuliga,
- Leszka Kuzaja i
- Tomasza Kuchara
Współpraca
Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas:
redakcja[malpa]toprally.pl.
Aktualności
2012-11-28 21:18
Jak się robi rajd? To nie takie proste…
Na łamach oficjalnej strony Rajdu Barbórki Warszawskiej pojawił się wywiad z wicedyrektorem ds. organizacyjnych, Marcinem Wielgo, w którym opowiada "Jak się robi rajd".

Rajdowy kibic wstaje rano i z karnetem w dłoni zmierza na pierwszy odcinek specjalny. Później przemieszcza się na kolejne, a sobotni wieczór kończy na Karowej. Po ceremonii wręczenia nagród zostaje już tylko uczcić barbórkowy dzień i czekać na kolejny, który przyjdzie za 12 miesięcy. Ale przygotowanie rajdu to tygodnie ciężkiej pracy, w którą zaangażowane są setki, jeśli nie tysiące ludzi.

Jak się robi rajd?
Rozmawiamy o tym z wicedyrektorem Rajdu Barbórka ds. organizacyjnych, Marcinem Wielgo.

Kiedy ruszają przygotowania do Rajdu Barbórka?
Jak mówi nasz Szanowny Dyrektor, przygotowania do rajdu rozpoczynają się zaraz po tym jak kończy się poprzedni.
I jest w tym dużo prawdy. Ale, jeśli chodzi o całą dokumentację, jakieś 4 miesiące przed rajdem trzeba występować o wszystkie zgody na zamknięcia ulic, oraz o opinie dotyczące organizacji imprezy masowej. W przypadku imprezy masowej potrzebna jest cała masa uzgodnień, zaczynając od policji, przez pogotowie, straż pożarną, biura administracji. Jest tego bardzo dużo. Oczywiście do tego trzeba stworzyć odpowiednie plany; plan ochrony, zabezpieczenia czy medyczny i przeciwpożarowy.


To wszystko kwestie papierkowe. Kiedy wszystkie dokumenty są przygotowane, rozpoczynają się przygotowania na trasach odcinków specjalnych.
Tak, na Bemowie mniej więcej 2 tygodnie przed rajdem wyznaczana jest trasa, ustawiane są opony, teren jest sprzątany, naprawiamy nawierzchnię. W tym roku na odcinku Cytadela wylewaliśmy asfalt na łącznikach, które były uszkodzone. A Karowa? Tu zaczynamy mniej więcej tydzień wcześniej. Stawiamy pierwszą trybunę w Parku Kazimierzowskim, we wtorek ruszyła budowa trybuny na Furmańskie,j a w czwartek zaczynamy budować ostatnią trybunę na Karowej. W piątek wieczorem zaczynamy stawiać betony, od 22:00 ulica jest zamykana i obowiązuje całkowity zakaz ruchu na Karowej i w okolicach. Stawiamy bariery na dole i na górze odcinka specjalnego, na nawrocie, zabezpieczamy cały wiadukt. Od czwartku zaczyna się też, jak to nazywamy, „płotowanie” imprezy masowej, a całość terenu powinna być zamknięta w sobotę około 15:00. Samych ogrodzeń pewnie uzbierałoby się kilka kilometrów. Kolejna rzecz, to przystosowanie parkingu, na którym znajduje się park serwisowy. To jest normalnie funkcjonujący parking, więc trzeba go przystosować do naszych potrzeb.

Do wykonania takiej pracy potrzeba kilkaset osób…
Całość obsługują zewnętrzne firmy. Jedna jest odpowiedzialna za ustawienie trybun, inne za ogrodzenie czy ustawienie betonowych barier. Pracy jest mnóstwo, bo już o północy w sobotę całość ulic musi być przejezdna. Więc najszybciej, jak to tylko możliwe, zaraz po rozdaniu nagród, zaczyna się sprzątanie. Kibice idą się bawić, a my wracamy do pracy. Najdłużej trwa demontaż trybun. Pierwsza, „niebieska” zniknie w poniedziałek, We środę rozbieramy trybunę na Furmańskiej. Ostatnia – trybuna w parku rozebrana zostanie prawie tydzień po rajdzie. Mogłoby się wydawać, że zorganizowanie odcinka Karowa, to niewiele pracy, ale jeśli spojrzymy w harmonogram, okazuje się, że wszystko zajmuje aż 2 tygodnie.

Z roku na rok organizatorzy zbierają cenne doświadczenia?
Barbórka stała się częścią historii Warszawy, na stałe wpisała się w kalendarz stołecznych imprez, w końcu w tym roku mamy 50. edycję rajdu. Z roku na rok wiemy więcej i wydaje mi się, że wiele rzeczy nas nie zaskoczy. Oczywiście pojawiają się nowości, takie jak nowelizacje ustaw, do których musimy się dostosować, ale dajemy sobie z tym radę. Najcięższy był chyba moment, kiedy zdecydowaliśmy o stawianiu trybun na Karowej. To było coś nowego, z czym musieliśmy się zmierzyć. Okoliczne ulice zostały wtedy wyłączone z ruchu na dość długi okres, wcześniej zamykało się je w sobotę rano i otwierało już kilka godzin po rajdzie. Teraz zamykamy newralgiczny obszar miasta na blisko 2 tygodnie. Szczególnie w tym roku jest to kłopotliwe, wiemy, co dzieje się z tunelem pod Wisłostradą, czy z ulicami zamkniętymi z powodu budowy metra. Ale cieszę się, że pomimo tego zamieszania, nie docierają do nas nieprzychylne opinie. Po prostu Barbórka stała się bardzo ważnym elementem warszawskiego krajobrazu.

Wiele zmieniło się w ciągu ostatnich lat?
Kiedyś, kilkanaście lat temu wyglądało to nieco inaczej, ale teraz mamy bardzo restrykcyjną ustawę o imprezach masowych. To nie jest tak, że ogradzamy teren, bo mamy na to ochotę. Wszystko musi być wykonane zgodnie z zapisami ustawy, gdybyśmy tego nie zrobili, nie otrzymalibyśmy zgody na odcinek na Karowej. Oczywiście bardzo pomagają nam wszystkie urzędy, ZDM, ZTP, Biuro Bezpieczeństwa, także miasto Warszawa. Zapewniam, że wszystkie wymagane zgody mamy w ręku!

Organizacja Rajdu Barbórka to nie tylko zgody na ustawienie ogrodzeń czy zamknięcie ulic…
Pamiętajmy, że właściwie organizujemy dwie imprezy masowe – na Karowej i na Bemowie, więc w rzeczywistości dwukrotnie musimy przejść tą samą drogę. Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, ale takie imprezy wymagają choćby przeprowadzenia zmian organizacji ruchu. Tymi ulicami, na co dzień jeżdżą autobusy, które na czas rajdu trzeba skierować na trasy zastępcze. Z tego typu dokumentami też musimy sobie poradzić. Zmiana organizacji ruchu wymaga otrzymania zgody i przybicia pieczątki przez tyle instytucji, że nie jestem już w stanie tego zliczyć. Na ulicach zajętych przez rajd znajdują się miejsca parkingowe, których koszty także musimy ponieść, tak, jakbyśmy parkowali na nich od 8:00 do 18:00. Pracy, papierów i podpisów jest cała masa. Ale warto, bo po każdej Barbórce możemy poczuć ogromną satysfakcję.

www.barborka.pl
Dodaj do:

(robo)

2012-12-07 21:52:00Płonka, Musz/Zygmunt, Dul/Drahan, Kluza, Załoga Łata / Grudziński po Barbórce2012-12-07 11:57:00CheckStar Zimny/Mirek Rally Team po 50 Rajdzie Barbórki2012-12-06 20:50:00Mówią po Barbórce: Rzeźnik/Mazur, Ogryzek/Cieślar, Leszczyński/Białorucka2012-12-05 22:35:00Mówią po Barbórce: Kaczmarski, Oleksowicz, Lubiak, Butruk, Typa, Bubik2012-12-05 22:19:00Powrót legendy na Karowej2012-12-04 08:45:00Barbórka podsumowaniem sezonu dla Mariusza Stec2012-12-02 23:12:00Sołowow: Pomyliłem się2012-12-02 22:34:00Podwójny sukces!2012-12-02 22:20:00Barbórka z niespodzianką2012-12-02 10:34:00Platinum Rally Team zakończyło sezon na 50. Rajdzie Barbórka2012-12-02 10:30:00Kościuszko 3. w Rajdzie Barbórka2012-12-01 22:32:00Królowie Karowej - Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran z LOTOS Dynamic Rally Team2012-12-01 21:20:00Ruta traci koło na próbie Karowa2012-12-01 20:13:00Kajto w ogniu wygrywa Karową2012-12-01 16:37:00Kajetanowicz i Baran czekają na Kryterium Asów na Karowej2012-12-01 16:18:00Chuchała i Heller w czołówce 50. Rajdu Barbórka2012-12-01 15:48:00Barbórka dla Kuchara2012-12-01 14:02:00Sołowow na czele. Kajetanowicz w serwisie2012-12-01 09:11:00Walka o Karową2012-11-30 21:30:00Po konferencji przed Barbórką2012-11-30 20:53:00Bubik i Lipiński przed Barbórką2012-11-30 20:47:00Ruta przesiada się do WRC2012-11-30 20:31:00Rzeźnik: Fantazyjna jazda i walka o pozycję2012-11-30 20:26:00Królowa Karowa i Stec2012-11-30 20:24:00 KRD TEAM wśród rajdowych asów Barbórki2012-11-30 20:08:00Damian Łata debiutuje w Barbórce2012-11-30 19:51:00Filip Nivette został tatą!2012-11-30 19:47:00Waldemar Kluza i Michał Miklaszewski przed Rajdem Barbórka2012-11-29 21:43:00Wilk i Żuk Rally Team w 50. Rajdzie Barbórka2012-11-29 21:33:00Ruta liczy na mokrą nawierzchnię podczas Rajdu Barbórki 2012-11-29 11:51:00Jacek Płonka i Krzysztof Barnat przed Rajdem Barbórka 20122012-11-29 11:49:00Butruk Rally Team na 50. Rajdzie Barbórka2012-11-29 11:45:00Radek Raczkowski przed 50. Rajdem Barbórka Warszawska 2012-11-28 22:33:00Halls Rally Team przed Barbórką2012-11-28 22:24:00Leszczyński/Białorucka wystartuje w jubileuszowym 50 Rajdzie Barbórka2012-11-28 22:08:00Niespodzianka w Rajdzie Barbórka - Maciej Lubiak za kierownicą Fiata Punto S20002012-11-28 21:53:00Wicemistrz Europy Rallycross w Barbórce Warszawskiej2012-11-28 21:47:00Kejetanowicz: Kibice - jesteście dla mnie najważniejsi 2012-11-28 21:18:00Jak się robi rajd? To nie takie proste…2012-11-27 20:58:00Talia Asów na Karowej2012-11-27 20:39:00Platinum Rally Team na 50.Rajdzie Barbórka2012-11-27 20:27:00Wesprzyj „Orkiestrę” i zasiądź w WRC!2012-11-27 20:18:00Schenk: Do startu podchodzimy ambitnie2012-11-27 20:13:00Powrót do kraju, powrót do Subaru2012-11-27 20:01:00Michał Streer i Zbigniew Gruszka przed 50. Rajdem Barbórka 20122012-11-26 22:41:00Mirecki wystartuje na Karowej2012-11-26 22:05:00Chuchała: Iść wszystko od pierwszego zakrętu2012-11-24 20:22:00Start obowiązkowy!2012-11-24 19:58:00Kościuszko Fordem Focusem WRC na Barbórce2012-11-21 23:02:00Baumgartner wystartuje w Rajdzie Barbórka w zespole Tomasza Kuchara!2012-10-29 22:21:00Barbórkowy rozkład jazdy
Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021
Kalendarze:
    Medaliony Motoryzacji - Janusz Kulig
    Tomik poświęcony śp. Januszowi Kuligowi. Wspomnienia bliskich, znajomych, dziennikarzy i kibiców. Biografia, historia startów, ostatni wywiad oraz zdjęcia i filmy o Januszu Kuligu.

    Więcej informacji 



    Logowanie
    Login:
    Hasło: 
    © 2000-2014 Copyright by TopRally.pl, All Rights Reserved 
    Ta strona używa Cookies

    Informujemy, iż w serwisie TopRally.pl są wykorzystywane pliki cookies. 

    Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies i rezygnacji z możliwości ich stosowania w swojej przeglądarce internetowej.

    Więcej informacji na temat stosowania plików cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

    Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.

    Akceptuj cookies