| Współpraca Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas: redakcja[malpa]toprally.pl. |
| |
Jak ustawić bolid na GP Abu Dhabi | Przewodnik po ustawieniach na Grand Prix Abu Zabi.
Silnik
Silnik nie wymaga specjalnych ustawień. Na trasie wyścigu znajdują się długie proste, gdzie jednostka powinna osiągać dużą moc w górnym zakresie obrotów oraz wolne wiraże, gdzie najlepiej sprawdza się dynamiczny i zapewniający dobre właściwości jezdne silnik.
Układ hamulcowy
Yas Marina to tor, który dość mocno obciąża układ hamulcowy, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów nr 5, 8 i 11, z których kierowcy wyjeżdżają z dużą prędkością, by wejść w wolne wiraże. Temperatura hamulców musi być nieustannie monitorowana, podobnie jak zużycie elementów układu – nie spodziewamy się, że będzie to problem, ale w Abu Zabi zwrócimy większą uwagę na hamulce niż na pozostałych torach.
Zawieszenie
Krawężniki są wyższe niż na pozostałych obiektach, zwłaszcza wewnątrz zakrętów 8 i 9 oraz na całym odcinku ostatniego sektora. Miękkie ustawienie pozwoli kierowcy najeżdżać bolidem na krawężniki, choć z drugiej strony trzeba pamiętać, aby zawieszenie było wystarczająco miękkie, by pokonywać krawężniki i na tyle sztywne, by w innych sytuacjach zapewnić sprawną i szybką zmianę kierunku jazdy, zwłaszcza przy szykanach 8-9 i 11-13.
Tylne skrzydło
Trzy ostatnie wyścigi w Suzuca, Korei i Indiach odbywały się na torach wymagających od wysokiej do średniej siły docisku. Pod tym względem Yas Marina jest bardziej podobna do Monako, gdzie bolidy są ustawiane pod bardzo niską siłę docisku ze względu na odcinek pomiędzy zakrętami nr 11 i 21, który pokonuje się z bardzo małą prędkością oraz liczne wiraże przejeżdżane na drugim biegu.
Opony
Koncern Pirelli wybrał na wyścig opony ze średniej i miękkiej mieszanki, które nie powinny sprawiać kierowcom wielu problemów . Oba rodzaje ogumienia są dopasowane do charakterystyki toru i pozwalają na zastosowanie różnorakich strategii.
Przednie skrzydło
Przednie skrzydło jest głównie używane podczas pokonywania zakrętu nr 2, gdzie korzysta się z niego w znacznie większym stopniu niż na pozostałych wirażach – siła docisku jest tak ustawiona, by zapewnić wystarczającą skuteczność na tym odcinku i nie przeszkadzać w pokonywaniu pozostałych sekcji toru.
Informacje o torze
Zakręt nr 1 jest pokonywany ze średnią prędkością. Kierowcy rozpędzają się do około 130 km na godzinę, by po chwili wjechać w szybkie zakręty nr 2 i 3, które podczas kwalifikacji należy pokonywać na płasko. Ta strategia jest wykorzystywana przez kierowców tylko wtedy, gdy jadą z bakiem pełnym paliwa.
Zakręt nr 2 jest punktem odniesienia podczas prac nad ustawieniem bolidu. Siła wytwarzana przez przednie skrzydło neutralizuje podsterowność, jaka występuje przy dużej prędkości. Na tej podstawie zespół określa o ile mniejszą siłę docisku należy zastosować podczas pokonywania pozostałych wiraży.
Zakręt nr 5 to strefa najostrzejszego hamowania na torze. Kierowcy wytracają prędkość, która wynosi w tym miejscu około 300 km na godzinę.
Dynamiczny silnik daje kierowcy przewagę podczas pokonywania zakrętu nr 7, który prowadzi do najdłuższej prostej na torze. Zakręt nr 7 jest pokonywany na drugim biegu, z prędkością około 70 km na godzinę.
Najszybsza sekcja toru, która rozpoczyna się w końcówce najdłuższej prostej w Formule 1 jest pokonywana z maksymalną prędkością, która dochodzi do około 320 km na godzinę. Potem kierowcy ostro hamują do około 80 km na godzinę i redukują bieg do dwójki.
Kierowcy najeżdżają na krawężniki pokonując zakręty nr 8-9. Bardzo pomaga im w tym miękko ustawione zawieszenie.
Kolejna długa prosta, na której prędkość dochodzi do ponad 300 km na godzinę prowadzi do strefy ostrego hamowania przed wjazdem w zakręt nr 11. Kierowca musi szybko i sprawnie zmienić kierunek jazdy pokonując wiraże nr 11-13.
Odcinek pomiędzy zakrętami 11 i 21 jest pokonywany z niewielką prędkością. Wiele wiraży na trasie wyścigu jest przejeżdżanych na drugim biegu. Pod tym względem ta sekcja bardzo przypomina tor uliczny, którym tak naprawdę nie jest. (Wojciech Fuk) |
2011-11-13 18:17:00Początek czegoś nowego?2011-11-13 17:26:00Vettel out, Race on!2011-11-12 17:16:00"Dobry wieczór panie Mansell" 2011-11-12 15:53:00Rekord Mansella zagrożony2011-11-12 12:29:00Telegram: Hamilton najszybszy w treningu2011-11-11 18:50:00Zapowiedź dobrego weekendu2011-11-11 18:20:00McLaren razy dwa2011-11-11 12:34:00Pierwszy trening dla Jensona2011-11-11 07:54:00Jak ustawić bolid na GP Abu Dhabi2011-11-09 19:34:00Wypowiedzi przed GP Abu Dhabi2011-11-07 18:31:00Boullier: Zespoły powinny posiadać rozpoznawalne nazwy2011-11-07 10:30:00Dwie strefy DRS na Yas Marina |
|  | Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021 | |
|
| |