Jak wygrać w Norwegii? Poradnik Mikko Hirvonena | Zwycięzca jedynej jak na razie edycji Rajdu Norwegii zdradza nam punkt po punkcie w jaki sposób odnieść sukces w pierwszym i ostatnim śniegowym rajdzie w sezonie.
Od startu pełnym gwizdkiem
Mikko Hirvonen: Tak, jesteś na śniegu, ale podejście jest prawie identyczne jak podczas pozostałych rajdów – musisz jechać na cały gaz już od startu. Na śniegu więcej manewrujesz autem i spędzasz więcej czasu jadąc bokiem niż na szutrze, ale jeśli jedziesz w głębokim śniegu to musisz zaufać swoim oponom i pozwolić im wykonać większość pracy. Używaj band śnieżnych by spowolnić auto i przejechać zakręt. Jazda po śniegu jest prosta jeśli wiesz co robisz.
Nie martw się o przyczepność
Jeśli na drodze jest wiele kopnego śniegu to będzie dość ślisko, ale sprawę ułatwia fakt, że poziom przyczepności będzie stały. Nieważne czy jesteś na lodzie, śniegu, nawet gdy jest ślisko to wiesz, że przyczepność będzie identyczna. Zmienia się ona często na szutrze, a jeszcze częściej na asfalcie. Szczerze mówiąc łatwiej jest jechać pełnym gazem na śniegu i lodzie bo wiesz jak zareaguje samochód.
Atakuj mocno
Dwa lata temu walczyliśmy mocno z Marcusem i Sebastienem. Nie oddaliłem się od nich zbytnio, ale wszystko pracowało dobrze, bo ciągle atakowałem. Nie różni się to zbytnio od normalnego rajdu.
Badaj drogÄ™ przed sobÄ…
Niektórzy kierowcy używają żółtych okularów, ale osobiście nigdy nie uważałem ich za pomocne. Myślę, że to jedna z tych rzeczy do których się przyzwyczajasz. Widzę lepiej punkty hamowania, koleiny i różnice między śniegiem i lodem bez okularów. Jestem pewien, że wielu innych zawodników powie coś zupełnie przeciwnego; prawda jest taka, że czasem widzisz co cię czeka, a czasem nie.
Wykorzystaj pozycjÄ™ startowÄ…
Różnica między startem z pierwszej czy, dajmy na to, piątej pozycji jest bardzo widoczna. W tym roku nowa opona powiększy jeszcze tę różnicę. Poprzednia, wąska opona na śniegu, czy brei spisywała się nieco lepiej niż tegoroczna, natomiast jest podobna na czystszych partiach. W tym roku zobaczymy większą różnicę w zależności od pozycji startowej. Ogólnie, jeśli będzie dużo świeżego śniegu, to im później wystartujesz, tym lepiej.
(wacek) |