| Współpraca Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas: redakcja[malpa]toprally.pl. |
| |
Zespół Jota Sport zwycięzcą wyścigu | W niedzielę dokładnie o godzinie 15:00 zespół Jota Sport zwyciężył w 82. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2014. Cenne trofea zdobyli kierowcy Simon Dolan, Harry Tincknell i Oliver Turvey. Wygrana jest czwartym z kolei zwycięstwem w klasie LMP2 na Le Mans – to nowy rekord i trzecie z kolei pełne podium dla Dunlopa. Przez cały wyścig tylko samochody na oponach tej marki zajmowały trzy pierwsze pozycje.
Ekipy Dunlop ukończyły wyścig na trzech pierwszych miejscach, jadąc autami trzech różnych producentów: Zytek, Ligier i Alpine. Wyścig był debiutem samochodu Ligier JS P2, dlatego zajęcie przez niego miejsca na podium jest wyjątkowym osiągnięciem. Wszystkie trzy pojazdy wyposażone były w silniki Nissana.
Jota Sport regularnie startuje w Europejskiej Serii Le Mans i ma długą historię współpracy z firmą Dunlop, jak również w walce z liderami mistrzostw Thiriet by TDS Racing i Signatech Alpine. Zespoły te ukończyły wyścig odpowiednio na drugim i trzecim miejscu.
Ze względu na dużą ilość zanieczyszczeń na torze, inżynierowie Dunlopa doradzili ekipom zastosowanie ostrożnej strategii. Ostatecznie jednak miękka, średnia i twarda mieszanka okazały się zdolne do podwójnych, potrójnych, a nawet poczwórnych przebiegów. Wielokrotne okrążenia były możliwe w odpowiednich warunkach, przy właściwym przygotowaniu samochodu oraz parametrach ciśnienia w oponach.
Relacja z wyścigu:
Thiriet by TDS Racing (Ligier) zakwalifikował się na pole position, ale w pierwszej rundzie stracił prowadzenie do Jota Sport (Zytek), natomiast na trzecim miejscu znalazł się 35 G-Drive Racing Ligier. KCMG wysunął się do przodu zaraz po pierwszym zjeździe do boksu. Ekipie Race Performance udało się osiągnąć prowadzenie i utrzymać je do czwartej godziny, kiedy to przejął je samochód Alpine ekipy Signatech, który z kolei oddał pierwszą pozycję G-Drive. Ekipa ta pozostała na prowadzeniu do późnego etapu wyścigu. W tym czasie KCMG uległ wypadkowi, który spowodował awarię zawieszenia i wycofanie z wyścigu.
Środkowe godziny wyścigu były względnie spokojne dla kończących na podium, dopiero końcówka przyniosła większe emocje. G-Drive musiał zjechać do boksu na dłużej z powodu awarii hamulców, co kosztowało go prowadzenie na rzecz Thiriet by TDS. Niegroźna kolizja w siódmej godzinie spowodowała spadek Jota Sport w klasyfikacji, ale ekipie udało się powoli odzyskać trzecie miejsce. Wtedy w Thiriet by TDS pojawił się problem z zawszeniem, a prowadzenie wróciło w ręce G-Drive.
Przy niecałych dwóch godzinach do końca wyścigu, Tristan Gommendy w Thiriet by TDS wyprzedził G-Drive, obejmując prowadzenie. Lepszy od G-Drive okazał się też Harry Tincknell z ekipy Jota, zajmując drugie miejsce. Gommendy uzyskał pierwsze okrążenie z czasem poniżej 3 minut i 38 sekund, ale koronę szybko odebrał mu Nelson Panciatici na Signatech, zdejmując kolejne 0.005 sekundy i ustanawiając rekord okrążenia w wyścigu: 3:37.787. To o niemal 0,3 sekundy szybciej niż w sezonie 2013. G-Drive został zmuszony do zjazdu do boksu z powodu awarii silnika, tracąc tym samym wszelkie szanse na miejsce na podium. Na kwadrans przed końcem wyścigu samochód Jota, prowadzony przez zmiennika Olivera Turveya, wyprzedził Ligiera i sięgnął po zwycięstwo.
„Wielkie gratulacje dla Jota Sport. W tym roku byliśmy świadkami naprawdę dobrej walki, przy dużej konkurencji nadwozi w klasie LMP2. Pięć różnych samochodów o tak podobnych wynikach w 24-godzinnym wyścigu to wielkie osiągnięcie. Dziękujemy zespołom za znakomitą współpracę. Opony wielokrotnie ulegały uszkodzeniu z powodu zanieczyszczeń na torze, dlatego nasi inżynierowie musieli ściśle współpracować z ekipami by uzyskać jak najlepsze czasy bez nadmiernego ryzyka poważnej awarii. Otrzymaliśmy bardzo dużo informacji zwrotnych od zespołów i kierowców – jesteśmy szczególnie dumni z przygotowanych mieszanek, które dały ekipom duży wybór i szeroki zakres zastosowań, a przede wszystkim znakomite osiągi” – powiedział Jean-Felix Bazelin, dyrektor generalny Dunlop Motorsport w Europie.
Wstępna klasyfikacja Le Mans 2014:
1 Jota Sport Zytek Z11SN Nissan
2 Thiriet by TDS Racing Ligier JS P2 Nissan
3 Signatech Alpine Alpine A450 Nissan
4 Sebastien Loeb Racing Oreca 03R Nissan
5 35 G-Drive Racing Ligier Nissan
6 Newblood By Morand Racing Morgan Judd
7 Oak Racing – Team Asia Ligier JS P2 Nissan
8 Race Performance Oreca 03 Judd
9 Pegasus Racing Morgan Nissan
10 Caterham Racing Zytek Z11SN Nissan
11 SMP Racing Oreca 03R Nissan
Nieklasyfikowany:
Larbre Competition
Morgan Judd
Wycofane z wyścigu:
26 G-Drive Racing Morgan Nissan
KCMG Oreca 03 Nissan
Murphy Prototypes Oreca 03 Nissan
Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
SMP Racing Oreca 03R Nissan (robo) | 2022-07-03 23:44:00Fantastyczne zwycięstwo dla Inter Europol Competition na torze Monza!2017-06-08 13:32:00Toyota zawalczy o zwycięstwo w Le Mans2017-02-20 10:38:00Le Mans – więcej zespołów z oponami Dunlopa2016-06-14 10:10:00Toyota TS050 zadebiutuje w wyścigu Le Mans2016-05-16 09:50:00Brad Pitt da sygnał do startu na 24-godzinnym wyścigu w Le Mans2016-03-14 10:54:00100 dni do Le Mans - Alex Wurz honorowym Marszałkiem wyścigu2015-10-20 15:33:00Greaves Motorsport mistrzem Europejskiej Serii Le Mans 20152015-02-06 17:59:00Eurosport Events oficjalnym promotorem serii FIM Endurance World Championship2014-10-21 10:48:00Signatech Alpine zwycięzcą Europejskiej Serii Le Mans 20142014-10-16 14:42:00Michał Broniszewski przed nowym wyzwaniem |
| | Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021 | |
|
| |