| Współpraca Jeżeli chcesz współtworzyć nasz serwis rajdowy lub posiadasz materiały, które chciałbyś aby się tutaj znalazły - napisz do nas: redakcja[malpa]toprally.pl. |
| |
Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Przyczepnośc | Rozmawiając wiele razy z zawodnikami, czy w wyścigach czy w rajdach zauważyłem, że nikt z kierowców nie zdaje sobie sprawy, dlaczego opona wyścigowa potrafi tak świetnie trzymać się nawierzchni asfaltowej.
A tym czasem tajemnica przyczepności to wcale nie jest taka wielka tajemnica.
Tak samo jak w używanych przez nas gumkach do ścierania ołówka, tak samo w oponach wyścigowych jednym z najważniejszych składników, który wpływa na przyczepność opony jest olej. Nie jest to taki sam olej jak do silnika. Jest to po prostu mieszanka składników chemicznych z rodziny olejów.
Każdy z nas zna olej, ale pewnie nikt sobie nie zdaje sprawy z “przylepczych” właściwości olejów. Właśnie te “przylepcze” właściwości oleju są wykorzystane też w oponach wyścigowych.
Inaczej mówiąc, opona trzyma się mechanicznie, czyli sama guma swoją nierównością “zaczepia” się nierównościami w asfalcie a olej uszczelnia tylko to połączenie. Ta współpraca między gumą i olejkiem daje właśnie naszą przyczepność.
Każdy zawodnik powinien wiedzieć o tym połączeniu w przyczepności, gdy wybiera sobie oponę na dane warunki w rajdzie czy wyścigu. Tym bardziej, że temperatura, w której dana mieszanka oleju najlepiej “uszczelnia” jest różna dla każdej opony.
Charakterystyka uszczelniająca oleju zależy od temperatury. Za mała temperatura i olej nie będzie uszczelniał. Za duża temperatura i olej rozpływa się, co tez nie wpływa pozytywnie na uszczelnianie mikroskopijnych punktów styku gumy z asfaltem.
Dokładniej mówiąc, w niskiej temperaturze, olej nie chce wypływać z gumy i uszczelniać, a w dużej temperaturze, wypływa za szybko, co powoduje zgrubienie powłoki oleju w punkcie styku, co automatycznie zamienia się w poślizg, czyli brak mechanicznej przyczepności. Każdy zawodnik zna to uczucie, gdy mówi, że opona “popłynęła”.
Tak wiec, dobranie odpowiedniej opony do temperatury nawierzchni asfaltu jest bardzo ważne w każdym wyścigu czy rajdzie. Umiejętność kierowcy w utrzymaniu tej temperatury w czasie jazdy jest chyba jeszcze ważniejsza. Oczywiście, jak jest przygotowana opona przez firmę jest chyba najważniejsze.
Dlaczego ja o tym pisze?
Pisze, aby każdy, kto chce się ścigać czy to w rajdach czy wyścigach, czy nawet na podwórku pojeździć sobie na wyścigowych oponach, powinien wiedzieć, od czego zależy dobra przyczepność.
To, że w składzie opony ważne jest, jaką mamy mieszankę oleju wpływa bezpośrednio na szerokość bieżnika, jaka by była najlepsza dla naszego auta. Za duża szerokość i szybko możemy stracić przyczepność. Za mała szerokość i na małych szybkościach możemy nie wykorzystać mocy z silnika.
Jerzy Bajno
(Wojciech Fuk) |
Wywiady / Opowiada Jerzy Bajno / 2007-07-24 15:25:00Ferrari, F1 i koła.2007-07-17 06:47:00Zielone F1.2007-04-29 22:37:00Opowiada Jerzy Bajno: Czy Kubica będzie dobrze się czuł?2007-04-21 16:25:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Za ciepło dla Ferrari2007-04-20 22:00:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno: Ciężar koła2007-04-19 22:23:00Z cyklu Opowiada Jerzy Bajno ... |
| | Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 202109-09.05.2021 | |
|
| |