Chmielewski i Gerber zwycięzcami Citroen Racing Trophy22 Rajd Dolnośląski, kończący zmagania w tegorocznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski oraz w Citroën Racing Trophy Polska 2012 miał wyłonić zwycięzców programu oraz klas 5-tej i 6-tej, w których rywalizują zawodnicy startujący Citroënami DS3 R3 i C2 R2 MAX.
Na starcie pojawiły się wszystkie walczące załogi, więc o klasyfikacjach miały zadecydować wyniki końcowe rajdu. Oprócz osiąganych czasów i szybkości na odcinkach specjalnych decyduje wyrachowanie, rozsądek, sposób obchodzenia się z samochodem oraz umiejętność unikania błędów, jakie mogą się przytrafić podczas trwania całego rajdu. W sytuacji, kiedy o końcowym wyniku może zadecydować jeden punkt, tak jak to miał miejsce w tym przypadku, decyduje nie tylko doświadczenie i profesjonalizm kierowcy i pilota, oraz całego zespołu, ale również niezawodność i potencjał samochodu. Po raz kolejny kierowcy Citroënów udowodnili, że zarówno oni jak i ich zespoły, są profesjonalistami i wybór samochodów rajdowych marki Citroën oraz przemyślana taktyka, pozwoliły na osiągnięcie kolejnych sukcesów zarówno w 22. Rajdzie Dolnośląskim jak i w całym sezonie.
Po całym sezonie zmagań zwycięzcami Citroën Racing Trophy 2012 z dorobkiem 45 punktów, zostali Jan Chmielewski i Jakub Gerber w DS3 R3, wyprzedzając o pięć punktów drugich w klasyfikacji Szymona Kornickiego i Roberta Hundlę również w DS3 R3. Na trzecim miejscu tegoroczną rywalizację ukończyła trzecia załoga deesa Radosław Raczkowski z Łukaszem Gwiazdą, gromadząc 24 punkty. Czwarte miejsce wywalczyli Tomasz Gryc z Michałem Kuśnierzem w C2R2 MAX, a piąte Tomasz Żerebecki z Maciejem Machelą, również w C2R2 MAX. Na szóstym miejscu zostali sklasyfikowani, gościnnie występujący tylko podczas Rajdu Polski, Jan Cerny z Pavlem Kohoutem na DS3 R3.
W grupie R, czyli klasyfikacji samochodów napędzanych na jedną oś, zarówno w klasyfikacji końcowej rajdu, jak i w klasyfikacji całego sezonu, na trzech pierwszych miejscach znalazły się załogi Citroënów DS3 R3. Tutaj podobnie jak CRTP wygrali Jan Chmielewski z Jakubem Gerberem, udowadniając wysoki potencjał i skuteczność Citroëna DS3 R3 oraz własne umiejętności bardzo wysokim, piątym miejscem w klasyfikacji generalnej pierwszego etapu, oraz siódmym w końcowej klasyfikacji 22. Rajdu Dolnośląskiego.
Od początku narzucili wysokie tempo i mimo tego, że zostawili sobie mały margines bezpieczeństwa na ewentualne błędy, to ich najgroźniejsi konkurenci nie byli w stanie tego tempa utrzymać. Przewaga jaką osiągnęli na mecie nad drugą załogą, wyniosła ponad półtorej minuty.
Drudzy w grupie R, na metę rajdu usytuowaną w Parku Zdrojowym w Polanicy, dotarli tegoroczni debiutanci w Mistrzostwach Polski – Radosław Raczkowski z Łukaszem Gwiazdą. To ich największy dotychczasowy sukces. Coraz lepiej współpracują ze swoim DS3 R3, czego dowodem mogą być świetne rezultaty osiągane podczas całego rajdu, a zwłaszcza rewelacyjne 4. miejsce w klasyfikacji generalnej drugiego oesu! Tym razem to oni okazali się lepsi od Szymona Kornickiego i Roberta Hundli, którzy mieli szanse na triumfy w klasyfikacji końcowej CRTP 2012. Przez cały sezon Kornicki i Hundla regularnie zdobywali punkty i, mając świadomość dużej szansy na zwycięstwo, przyjęli rozsądną taktykę uważnej jazdy bez zbytniego nakręcania tempa i unikania rujnujących nadzieję na wygraną awarii ogumienia. Taktyka ta, mimo, że zrealizowana w 100 procentach, okazała się być niewystarczająca i ostatecznie punkty za trzecie miejsce w grupie R nie pozwoliły na wygranie z Chmielewskim i Gerberem.
Mimo wielu napięć jakie towarzyszyły tym dwu załogom podczas tegorocznej rywalizacji i walki o każdy najmniejszy punkt, na mecie rajdu załogi z uznaniem gratulowały sobie osiągniętych wyników sportowych, co oprócz podnoszenia poziomu sportowego zawodników i ich zespołów, również jest celem założeń międzynarodowego programu Citroën Racing Trophy.
Czwarte miejsce w tej najliczniejszej klasyfikacji (startowało w niej aż 13 załóg), wywalczyła załoga Citroëna C2R2 MAX – Tomasz Gryc i Michał Kuśnierz. Był to ostatni ich start tym samochodem, ponieważ zasłużony w rajdach model C2R2 MAX, nie będzie mógł w przyszłości rywalizować w programach Citroëna. Jego miejsce zajmie nowa broń - Citroën DS3 R1, który jako godny następca ma służyć rajdowym juniorom w podnoszeniu umiejętności i zdobywaniu doświadczenia w tej widowiskowej dyscyplinie. Mimo to nasi zawodnicy pokazali, że tym samochodem nadal można skutecznie walczyć, czego dowodem jest zwycięstwo w klasie 6-tej, czyli w śród samochodów z silnikiem o pojemności do 1600 cm3 i wygrana z drugim w tej klasie samochodem z przewagą 1 min. i 43 sekund.
Nasza piąta załoga, czyli Tomasz Żerebecki z Maciejem Machelą, również myślą poważnie o zmianie samochodu na nowszy. Ich wysłużona cedwójka na drugim etapie sprawiała nieco problemów i w tej sytuacji osiągnięcie mety zawodnicy uznali za sukces. Mamy nadzieję, że tą młodą załogę zobaczymy w przyszłym sezonie za sterami większego DS3 R3.
Sezon 2012 w Citroën Racing Trophy Polska był najbardziej wyrównanym i stojącym na najwyższym
poziomie w całej dotychczasowej historii. Zawodnikom i ich zespołom dziękujemy za zaufanie jakim obdarzyli markę Citroën oraz gratulujemy osiągniętych wyników sportowych, życząc jednocześnie kolejnych sukcesów
w przyszłości!
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa Citroën Racing Trophy Polska 2012:
1. Chmielewski/Gerber DS3 R3 45 pkt
2. Kornicki/Hundla DS3 R3 40 pkt
3. Raczkowski/Gwiazda DS3 R3 24 pkt
4. Gryc/Kuśnierz C2R2 MAX 18 pkt
5. Żerebecki/Machela C2R2 MAX 15 pkt
6. Cerny/Kohout (CZ) DS3 R3 10 pkt (Wojciech Fuk) |