Lancer Evolution VIII - sportowa legenda | Mitsubishi Lancer Evolution to jeden z najpopularniejszych samochodów sportowych ostatniej dekady. Tommi Makinen za kierownicą Lancera wywalczył cztery tytuły mistrza świata (1996, 1997, 1998, 1999), a w sezonie 1998 zespół Mitsubishi triumfował wśród producentów. Rui Madeira, Gustavo Trelles, Manfred Stohl i Gabriel Pozzo aż siedmiokrotnie sięgali w różnych "ewolucjach" Lancera po mistrzowski tytuł w rywalizacji kierowców samochodów produkcyjnych.
Reprezentanci Mitsubishi za kierownicą Lancerów wygrali dotychczas 28 eliminacji mistrzostw świata, w tym tak słynne rajdy jak Monte Carlo, Szwecji, Portugalii, Nowej Zelandii, Finlandii, Argentyny, San Remo, Australii, Wielkiej Brytanii czy kenijskie Safari. Obecnie w zaciszu ośrodka Mitsubishi Motors Sport w angielskim Rugby powstaje okryty jeszcze tajemnicą kolejny samochód rajdowy Mitsubishi, który na rajdowych trasach zadebiutuje w styczniu przyszłego roku.
Trwająca po dziś dzień legenda sportowego Lancera Evolution, który w wersji produkcyjnej jest jednym z najchętniej kupowanych samochodów sportowych rozpoczęła się w październiku 1992 roku, a ósma ewolucja jest kolejnym rozwinięciem modelu budowanego w oparciu o bogate doświadczenia zdobywane w najtrudniejszych rajdach na całym świecie. Najnowsza odmiana oznaczona jako Evolution VIII zostanie zaprezentowana po raz pierwszy w Europie podczas Motor Show we Frankfurcie.
Zewnętrznie nowy Lancer Evolution VIII różni się od swojego poprzednika zmienionym całkowicie kształtem przedniej części nadwozia, w tym zderzaka zintegrowanego z kratą wlotu powietrza. Zabiegi konstrukcyjne miały na celu nawiązanie do nowej tendencji w stylizacji samochodów Mitsubishi, ale również poprawę właściwości aerodynamicznych Lancera. Długość całkowita samochodu w porównaniu z Evolution VII została zwiększona, a jego podstawowe wymiary wynoszą: 4490 x 1770 x 1450 mm.
Lancer Evolution VIII charakteryzuje się korzystniejszym od swojego poprzednika współczynnikiem oporów powietrza. Dzięki zupełnie nowym kształtom wlotów powietrza uzyskano także lepsze chłodzenie turbodoładowanej jednostki napędowej o pojemności 2 litrów oraz mocy 265 KM osiąganej przy 6500 obrotów. Płyta chroniąca dolną część silnika ma również zmieniony kształt redukujący opory powietrza i zapewnia lepsze chłodzenie układu przeniesienia napędu.
Tylny spojler został wykonany z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym. Jego nowa, lżejsza konstrukcja zapewnia lepszy efekt aerodynamiczny polegający na skuteczniejszym "przyssaniu" samochodu do drogi, szczególnie podczas większych prędkości.
Maksymalna prędkość Mitsubishi Lancera Evolution VIII wynosi 244 km/godz, a 100 km/godz samochód osiąga już w 6,6 sekundy.
ip |