Polski debiut 206 Super 1600 na Elmocie | Peugeot Polska od sześciu lat czynnie uczestniczy w sporcie samochodowym i to na wszystkich szczeblach rywalizacji: począwszy od Peugeot 206 WRC, poprzez Rajdowy Puchar Peugeot 206, udział samochodów, szczególnie modelu 106 Rallye, w Pucharze PZM po Rajd Młodych - imprezę, która jest wprowadzeniem do wyczynu. W ubiegłym sezonie, oprócz zwycięstwa w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski, Peugeot Polska zwyciężył też w klasyfikacji Producentów, a zespół Peugeot Sport Polska Rally Team - w klasyfikacji Sponsorów.
Ta wyraźna dominacja na polskich trasach rajdowych spowodowała podjęcie kolejnego wyzwania. Aby urozmaicić rywalizację kierowców nie dysponujących tak wysokim budżetem, jak w przypadku samochodów WRC, Międzynarodowa Federacja Automobilowa (FIA) stworzyła nową klasę - Super 1600. W przyszłości ma ona zastąpić samochody w specyfikacji WRC. Klasa Super 1600 cieszy się coraz większym zainteresowaniem, poczynając od Mistrzostw Świata i Europy, na rozgrywkach narodowych kończąc. Samochody w specyfikacji Super 1600 pojawiły się także w ubiegłym sezonie w Polsce.
Stąd właśnie Peugeot 206 Super 1600 jest w tym roku oficjalnym samochodem zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team. Auto, przygotowane w specyfikacji 2003, zbudowane zostało w Peugeot Sport w Paryżu. Jest to druga ewolucja 206 Super 1600. Zastosowano w nim m.in. prototypowy układ hamulcowy z dwoma pompami (osobną dla kół przednich, osobną dla tylnich), fabryczną ewolucję układu wydechowego z dwoma katalizatorami, wzmocnione zawieszenie tylne, zmodyfikowaną elektronikę, pozwalającą na rejestrację danych ze wszystkich czujników znajdujących się w pojeździe. Obostrzenie przepisów dla klasy Super 1600, które ogranicza stosowanie jednej przepustnicy o średnicy 60 mm, powoduje nierówny przebieg momentu obrotowego w większości silników w samochodach tej klasy. W Peugeot 206 Super 1600 został zastosowany układ rozrządu nowej ewolucji, który swoją konstrukcją upodabnia przebieg momentu obrotowego samochodu do przebiegu momentu, jaki uzyskiwany był w autach typu kit-car, gdzie można było stosować układy ssące z czterema przepustnicami. Zastosowano też wyłączniki bezwładnościowe prądu oraz czujnik automatycznego włączenia systemu gaśniczego, w celu zabezpieczenia załogi, większego niż jest to wyznaczone w przepisach.
Warto podkreślić, że Peugeot 206 Super 1600 będzie w całości przygotowywany do poszczególnych rajdów w serwisie Peugeot Sport Polska w Warszawie. Podczas imprez obsługiwać go będzie grupa sześciu mechaników.
Kierowcą zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team został Grzegorz Grzyb. Utalentowany zawodnik młodego pokolenia, po sukcesach w wyścigach płaskich, z powodzeniem próbował swoich sił w rajdach, zdobywając tytuły Mistrza i Wicemistrza Polski. Grzegorz ma spore doświadczenie w jeżdżeniu samochodami Peugeot: wygrywał rajdy w modelach 106 Rallye, 306 oraz 206 XS. Jego partnerem (pilotem) będzie Przemysław Mazur.
Peugeot Sport Polska Rally Team uczestniczyć będzie we wszystkich ośmiu tegorocznych rundach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Celem zespołu jest walka o tytuł Mistrzów Polski. Partnerami Peugeot Polska są firmy: TOTAL, HESTIA, GEFCO, PTF, MICHELIN.
GRZEGORZ GRZYB
Data urodzenia: 07.09.1976 r. w Rzeszowie
Wzrost: 175 cm
Waga: 70 kg
Stan cywilny: kawaler
Wykształcenie: wyższe
Hobby: narty, windsurfing
Pierwszy start w WSMP: Kielce 94
Pierwszy start w RSMP: Rajd Krakowski97
Samochody: Fiat Cinquecento 900 i 1100, Peugeot
106,206 i 306, Mitsubishi Lancer Evo VI
Piloci: B. Sitek, J. Sciciński, P. Mazur, M. Kaźmierczak, M. Wilk
Największy sukces: Wyścigowy Mistrz Polski Pucharu Cinqecento
Największa porażka: Rajd Krakowski 2000: "wygranie rajdu", a nie dojechanie do mety - po ostatnim OS-ie awaria samochodu
Ulubione nawierzchnie: suchy asfalt
Rajdowy idol: Marcus Gronholm
Plany na 2003 rok: walka o tytuł w klasie 1600
Samochód: PEUGEOT 206 Super 1600
Kariera sportowa:
1995 - 3 miejsce w klasyfikacji juniorów Wyścigowego Pucharu Cinquecento;
1996 - Mistrz Polski w Wyścigowym Pucharze Cinquecento 900;
Mistrz Polski Juniorów w WPP Cinqecento 900
1997 - Wicemistrz Polski w Rajdowym Pucharze Cinquecento
Sporting; wygrał swoją klasę w Rajdzie Polski zaliczanym do punktacji Mistrzostw Europy
2000 - Wicemistrz Polski w Rajdowym Pucharze Peugeot; zwycięstwa w klasie w rajdach: Elmot, Kormoran, Wisła, Rzeszowski; 2 miejsce w Zimowym Rajdzie Dolnośląskim i Polski; 3 miejsce w Rajdzie Warszawskim
2001 - Mistrz Polski w klasie N3; zwycięstwa w klasie w rajdach:: Elmot, Krakowski, Polski, Kormoran, Wisła, Karkonoski, Rzeszowski; zwycięzca klasyfikacji "Talent Roku"
2002 - Wicemistrz Polski w klasie markowej Peugeot 206 XS;
zwycięstwa w klasie w rajdach : Rzeszowski, Kormoran
PRZEMYSŁAW MAZUR
Data urodzenia: 23.05.1978 r. w Krakowie
Wzrost: 172 cm
Waga: 73 kg
Stan cywilny: zajęty kawaler
Wykształcenie: wyższe
Hobby: rajdy samochodowe, nurkowanie
Kierowcy: Rafał Piwowarczyk, Waldemar Wołowiec, Wit Wawrzycki, Grzegorz Kamiński, Grzegorz "Grzybek" Grzyb
Największy sukces: Wicemistrzmistrz Polski w 2000r.
- Rajdowy Puchar Peugeot
Największa porażka: "wygranie" Rajdu Krakowskiego 2000 r., z powodu awarii samochodu nie dotarcie do mety rajdu.
Rajdowy idol: Carlos Sainz
Ulubiona potrawa: Spagetti Carbonara
Plany na 2003 rok: walka o tytuł w klasie 1600
Samochód: PEUGEOT 206 Super 1600
PEUGEOT 206 SUPER 1600
SILNIK (TU5JP4)
Pojemność skokowa 1598 ccm
Ustawienie Poprzecznie z przodu/ napęd na koła przednie
Liczba cylindrów 4
Liczba zaworów/cylinder 4
Średnica cylindra/skok tłoka 78,78 mm x 82 mm
Moc maksymalna 220 KM przy 8600 obr./min.
Moc na litr pojemności 137,7 KM /l
Maksymalny moment 198 Nm przy 6400 obr./min.
Moment obr. na litr pojemności 123,9 Nm/l
Rozrząd Pasek/DOHC/16 zaworów
Wał korbowy Specjalny 5 podpór
Chłodzenie Chłodnica płynu silnika;
Chłodnica oleju silnika;
Chłodnica oleju skrzyni biegów;
Chłodnica oleju wspomagania kierownicy
Wtrysk Magneti Marelli MF4M
Zapłon Magneti Marelli MF4M
Smarowanie Rozbryzgowo - ciśnieniowe
SYSTEM PRZENIESIENIA NAPĘDU
Sprzęgło Jednotarczowe
Skrzynia biegów Sekwencyjna ST75-16X10, 6 biegów+wsteczny
NADWOZIE Samonośne, zintegrowane z klatką bezp.
ZAWIESZENIE
Przód Specjalne Peugeot Sport
Tył Specjalne Peugeot Sport
UKŁAD KIEROWNICZY Specjalny Peugeot Sport
UKŁAD HAMULCOWY
Przód Tarcze wentylowane, 4 tłoczki w zacisku, średnica 345 mm asfalt, 295 mm szuter
Tył Tarcze, 2 tłoczki, 278 mm
WYMIARY
Długość 3834 mm
Szerokość 1765 mm
Wysokość 1422 mm
Rozstaw osi 2466 mm
Koła 6/15, obręcze stalowe
MATERIAŁY SMARNE Total
informacja prasowa: Andrzej Karaczun |