Rajd Wielkiej Brytanii 2008 - zapowiedź | Zawodników czeka 19 odcinków specjalnych, liczących łącznie nieco ponad 348 km jazdy na czas. Trasa, wytyczona na północ od parku serwisowego w Swansea, zawiera sporo nowości, łącząc odcinki klasyczne, ale zmodyfikowane (jak Resolfen) lub pokonywane w odwrotnym kierunku (Crychan) z nowymi oesami w regionie Builth Wells, w którym rajd nie gościł od 8 lat.
Tym razem jego tradycyjna, nie używana już nazwa RAC (Rajd Automobilklubu Królewskiego) byłaby w pełni uzasadniona: późny, grudniowy termin sprawi zapewne, że szybkie, leśne drogi, mało niszczące dla samochodów, będą mokre, błotniste, a być może nawet oblodzone i ośnieżone. Jeśli do tego przykryje je nieodłączna mgła znad Gór Czarnych, ostatnia runda sezonu będzie ciężka, trudna, widowiskowa - „jak za dobrych czasów dawnego rajdu RAC”.
Park serwisowy rajdu znajduje się w Swansea, a baza i biuro prasowe na Stadionie Millenium w Cardiff.
Silnik samochodów powinny być tymi samymi jakie używali kierowcy w Rajdzie Nowej Zelandii i Japonii. W zespole Citroena zdecydowana się na wymianę silnika w samochodzie Sordo po Rajdzie Japonii.
Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm rożnicowych oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła. Dopuszcza się tylko jeden typ opon, Pirelli Scorpion WRC 205/65-15 DS Soft Gravel. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon wynosi 42 sztuk na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym.
Zapoznanie zaplanowane było na wtorek 2 i środę 3 grudnia, w godz. 8:00-16:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 80 km/h. Odcinek testowy odbędzie się we czwartek 4 grudnia, w godz. od 8:00 do 12:00, na trasie identycznej jak w roku 2006, długości 3,9 km, wytyczonej w lesie Penllergaer, o 18 km na północ od parku serwisowego.
Uroczystość startu miejsce mieć będzie we czwartek 4 grudnia, od godz. 19:00, w Cardiff.Uroczystość podium w niedzielę, 7 grudnia, od godz. 15:50 w Cardiff.
Tym razem nowości będą liczne. W stosunku do edycji z roku 2007 nowe są wszystkie odcinki specjalne pierwszego etapu, a także serwis wysunięty w Builth Wells. OS 7 i 8 Walters Arena oraz OS 9 i 12 Resolfen są zmodyfikowane w końcowej partii. OS10/13 Halfway oraz OS11/14 Crychan i 17/19 Port Talbot odbędą się na tej samej trasie, ale przejeżdżanej w odwrotnym kierunku. Nawet superoes w Cardiff jest inny niż w ubiegłym roku. Jedynym odcinkiem o przebiegu identycznym jak rok temu jest Rheola (OS16/18).
Trasa rajdu o łącznej długości 1428,44 km, w tym 19 odcinków specjalnych (10 rożnych), w
sumie na dystansie 348,99 km.
Etap 1: piątek 5 grudnia: 561,54 km, w tym 8 OS (4 rożne) o łącznej długości 123,68 km.
OS1: Hafren 1 (19,10 km); 10:08
OS2: Sweet Lamb 1 (5,11 km); 10:32
OS3: Myherin 1 (35,34 km). 10:53
OS4: Hafren 2; 14:01
OS5: Sweet Lamb 2; 14:25
OS6: Myherin 2; 14:46
OS7: Walter Arena 1 (2,29 km); 17:51
OS8: Walter Arena 2. 18:02
Etap 2: sobota 6 grudnia: 547,26 km, w tym 7 OS (4 różne) o łącznej długości 129,21 km.
OS9: Resolfen 1 (30,68 km); 09:28
OS10: Halfway 1 (18,57 km); 10:57
OS11: Crychan 1 (14,86 km); 11:23
OS12: Resolfen 2; 14:26
OS13: Halfway 2; 15:55
OS14: Crychan 2; 16:21
OS15: Superoes Cardiff (0,99 km); 19:00
Etap 3: niedziela 7 grudnia: 319,64 km, w tym 4 OS (2 różne) o łącznej długości 96,10 km.
OS16: Rheola 1 (27,96 km); 08:52
OS17: Port Talbot 1 (20,09 km); 10:00
OS18: Rheola 2; 12:04
OS19: Port Talbot 2; 13:12
(Wojciech Fuk) |