Sébastien Loeb złapał byka za rogi! | Sébastien Loeb został zaproszony na testy Red Bulla do Barcelony. Dla Francuskiego zawodnika wyniki w Hiszpanii na Circuit de Catalunya były naprawdę udane. W poniedziałek odbyły się zimowe testy zespołów Formuły 1, gdzie spotkało sie 17 kierowców, a wśród nich Loeb na pokładzie bolidu Red Bull RB4. Zajął on doskonały ósmy czas.
Na swojej stronie internetowej pięciokrotny mistrz świata w rajdach mówił o doświadczeniach z bolidem F1 Red Bull.
Jak przygotowywałeś się do tych testów?
"Ćwiczyłem mięśnie szyi, bo wiedziałem, że nie będzie łatwo. Częściej biegałem, aby poprawić rytmikę bicia serca. Nie było łatwo, miałem dużo pracy która pochłaniała mi czas przeznaczony na przygotowywanie się do testów. Naprawdę nie jest możliwe, aby przygotować się na tego rodzaju ogromny wysiłek w ciągu miesiąca: w bolidach w jeździe po łuku po prostu panują niesamowite przeciążenia."
Jak przebiegał ci dzień testów?
"Całkiem nieźle. To był interesujący dzień, który przeminął dość szybko. Zmieniliśmy ustawienia samochodu, ponieważ wydawały się zbyt ostre. Zmniejszyliśmy nacisk przedniego skrzydła i czułem się na kolejnych przejazdach coraz lepiej. Udało nam sie zneutralizować nerwowe zachowanie samochodu, ustalając odpowiednie ciśnienie w oponach. Na koniec dnia miałem naprawdę dobre wyniki. Wiedziałem w którym momencie tracę i wspólnie z inżynierami pracowaliśmy nad ustawieniami samochodu, przez cały dzień poprawiając jego pracę."
Mówiłeś, że to ogromny wysiłek, dlatego przejechałeś tylko 82 okrążenia?
"Faktycznie, byłem bardzo wyczerpany. Jednak te 82 okrązenia jeździełem w seriach ośmiu do dziesięciu okrążeń, które złożyły się na cały dzień testów. Kokpit wyłożyłem sobie pianką, aby w większych łukach głowa nie doznawała takich przeciążeń. Byłoby to nie do zniesienia. Będe musiał się dobrze wyspać, aby móc znów poprawnie funkcjonować."
Ze względu na niesamowite przyczepności, to prawdopodobnie bardzo trudne, aby odnaleźć limit samochodu...
"W rzeczywistości to bardzo proste. Przy prędkości 320 km/h należy hamować jak zobaczy się znak 100 m. Wydawać by się mogło, że to zbyt późno. Naciskasz na hamulec jak szalony, ale koła się nie blokują, wyhamowanie jest naprawdę imponujące. Można sobie podpowiedzieć, że granice hamowania są jeszcze dalej. Podobnie jest w szybkich łukach."
Czy pomógł ci w testach już wcześniejszy kontakt z bolidami?
"To całkowicie inny świat. Dwa tygodnie temu jeździłem tutaj, aby zapoznać się samochodem Peugeot 908 HDi FAP, którym wystartuję w najbliższym czasie w Castellet. Wtedy osiagałem czasy 1:36 - 1:37 na okrążeniu, podczas gdy dzisiaj uzyskałem czas 1:22, różnica jest ogromna!"
Czy jazda na torze razem z innymi bolidami była trudna? Obawiałeś sie jej trochę?
"Nie, w rzeczywistości w żadnym "zatłoczonym" ruchu nie jeździłem. Starałem się uzyskać jak najlepszy czas i nie zwracałem uwagi na to, że ktoś mnie wyprzedził. Podobnie jak jak dogoniłem innego kierowcę, ten zjechał, abym mógł go wyprzedzić.
Sébastien Loeb wyprzedza kierowców F1, to chyba coś znaczy, prawda?
"Cóż... brzmi całkiem źle, prawda? :-D "
Jakie były najlepsze i najgorsze momenty tego testu?
"Podobało mi się wszystko! To było dla mnie wielkie przeżycie. W zeszłym roku z Renault przejechałem tylko 12 okrążeń przy standartowych ustawieniach i oponach. W zeszłym tygodniu przejechałem parę okrążeń w Silverstone w deszczu. Było to dla mnie spore doświadczenie. Musiałem poprawić swoje wyniki, patrząc na to w których miejscach najbardzie traciłem, a w którym mogłem zyskać, modyfikować ustawienia, zżyć się z samochodem."
OK, a najlepsze chwile?
"Trudno powiedzieć. Prawdopodobnie kiedy miałem mało paliwa i nowy zestaw opon, kiedy mogłem osiągnąć możliwie najlepszy czas. Starałem sie jeździć na maksimum w każdym okrążeniu. Takie momenty mnie bawiły, ale jednocześnie były frystrujące. Po założeniu nowych opon masz dwa okrążenia, aby maksymalnie wykorzystać przyczepnośc opon. Opony potem już tak nie "lepią" się do nawierzchni. Ale byłem często najszybszy do trzeciego okrążenia po założeniu nowych opon, ponieważ dwa okrążenia trwało nim przyzwyczaiłem sie do nowych warunków. To wszystko na temat doświadczeń i praktyki. Jeśli ma się trochę mniej paliwa, można opóźnić hamowanie, ale ile później? Nie mam pojęcia. Przy zatankowej większej ilości paliwa trzeba wcześniej schodzic z gazu i tak dalej... Musiałem pamiętać o tym wszystkim jednocześnie. Pod koniec i tak miałem wrażenie, że wciąż się uczę."
W jakich dziedzinach się czujesz największą poprawę?
"W pewnym punktach hamowania, różnica wynosiła 5 do 15 metrów. Ale byłem ograniczony poprzez brak zaufania w działanie hamulców i moje własne odczucia. Po koniec prostej naprawdę mocno naciskałem na hamulce, ale koła się nie zablokowały. Wciąż byłem na końcu. W porównaniu do najszybszego Buemi byłem wolniejszy o 6 km/h. On osiagnął prędkość 248 km/h, ja "tylko" 242 km/h. On później używał hamulców, ale w wolnych łukach byliśmy niemaj równi. Po koniec dnia żałowałem, bo miałem wrażenie, że wiem gdzie mogę się jeszcze poprawić. Przy odrobinie praktyki, moje czasy z pewnością nie byłyby takie złe."
Jakie były twoje relacje z zespołem?
"Bardzo dobre! Myślę, że oni wszyscy byli mile zaskoczeni! Wszyscy pewnie myśleli, że przejadę 40 okrążeń i skończę. Patrząc na czasy, myślę że nie spodziewali się, że będą tak dobre. Każdy w zespole był entuzjastycznie nastawiony, to było wspaniałe. I zrobiliśmy dobrą robotę, to było również celem testów, który miał przynieść nowe doświadczenia. Moje analizy dobrze odpowiadały temu, co zespół widział na danych telemetrycznych. Krótko mówiąc, wszystko zadziałało świetnie."
Więc F1 otwiera sie na twoją karierę testera?
" :-D Chciałbym. "
Czujesz różnicę w samochodach F1 z kontrolą trakcji, a dzisiejszym Red Bullem?
"Tak, bez kontroli trakcji jazda dla kierowcy jest o wiele trudniejsza. W Renault wyjazd z wolnego łuku oznaczał tylko wciśniecie gazu do maksimum i nie martwienie się o nic więcej. Red Bull jest bardziej wrażliwy na dodanie gazu. Na drugim biegu trzeba przyśpieszać bardzo ostrożnie, aby koła nie doznały uślizgu, a zawodnik straty czasu. W szybkich łukach, jeśli stracisz kontrolę nad samochodem, system kontroli trakcji łatwo to skoruguje, prawie nieodczuwalnie dla kierowcy.
Ósmy najszybszy czas jest dobrym wynikiem?
"Tak, oczywiście. Nikt się po mnie tego nie spodziewał. Wielu młodych kierowców, którzy chcą jeżdzić w F1 w przyszłym roku znalazło sie za mną. Barcelona jest głównym miejscem testów F1. Kierowcy znają ten tor bardzo dobrze. Osiągnąłem przyzwoity czas, na przykład, dwie dziesiąte straciłem do Kubicy, a ciągle wiem o miejscach, w których mogę się poprawić. Jestem bardzo zadowolony z wyników. Nieoczekiwałem, że zbliżę sie do czołówki. Nie marzyłem o tym, ale mam nadzieję, że jeszcze będę miał okazję powrócić na tor."
Czujesz się w stanie wystartować w Grand Prix, jeżeli dostałbyś szansę?
"Nie od jutra! Musiałbym najpierw popracować na moją sprawnością fizyczną..."
Więc kontrakt o współpracy Red Bull - Loeb jest już podpisany?
"Tak... w rajdach :)"
ź:sebastienloeb.com
(heineken) |